Історія Центру

З метою надання допомоги навчальним закладам в організації натуралістичної роботи першого вересня 1948 року в м. Заліщики Тернопільської області було створено обласну станцію юних натуралістів.

На початку 1954 року обласна станція юннатів була переведена в м. Тернопіль.

У 1981 році обласну станцію юних натуралістів очолив Герц Іван Іванович – заслужений працівник освіти України (на фото).

У 1993 році обласну станцію юннатів перейменовано в обласний еколого-натуралістичний центр учнівської молоді, з 2014 року - обласний центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді.

На сьогодні Тернопільський обласний центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді - провідний позашкільний заклад регіону, координатор еколого-натуралістичної роботи в закладах освіти області.

Пріоритетні напрями роботи Центру:

Набуття вихованцями додаткових знань, умінь, навичок, активізація їх творчої і пізнавальної діяльності ;

Організація змістовного дозвілля;

Формування екологічної культури;

Соціалізація вихованців закладу;

Формування навичок здорового способу життя;

Формування дослідницьких компетентностей;

Реалізація професійного визначення молоді.

На даний час у Центрі працює 23 педагоги: 1 заслужений працівників народної освіти України, 7 відмінників освіти України.

Зараз у 75 творчих учнівських об’єднаннях 17 профілів навчається понад 1025 учнів.

В Центрі працюють гуртки різних напрямів:

Біологічного:

Основи біології;

Лікарські рослини.

Аграрного:

Юні овочівники:

Юні рослинники.

Екологічний:

Основи екологічних знань;

Природа рідного краю;

Юні друзі природи;

Екологічний дизайн.

Рослини – символи України.

Зоологічний:

Любителі домашніх тварин;

Юні акваріумісти;

Юні кролівники;

Юні зоологи.

Озеленення:

Юні квітникарі-аранжувальники;

Флористика і фітодизайн інтер’єру.

Традиційно-народне мистецтво:

Писанкарство.

До послуг дітей та педагогів навчальне приміщення площею 700 м. кв., обладнані кабінети, відеотека, дві теплиці (стелажна та ґрунтова) , зоолого-тваринницька база (крільчатник, акваріумний клуб), навчально-дослідна земельна ділянка площею 1 га.

Одним з важливих аспектів діяльності закладу є реалізація соціального партнерства. ТОЦЕНТУМ співпрацює з Університетом Матея Бела (Словаччина), Тернопільським національним педагогічним університетом ім. В. Гнатюка, Тернопільським державним медичним університетом ім. Івана Горбачевського, Тернопільським Національним технічним університетом ім. Івана Пулюя, Бережанським агротехнічним інститутом НАУ, Тернопільським вищим професійним училищем сфери послуг та туризму, Тернопільським НВК «Загальноосвітня школа І-ІІІ ст. – медичний ліцей №15», Тернопільським НВК «ЗОШ І-ІІІ ст. – економічний ліцей № 9 імені Іванни Блажкевич» та Теребовлянським НВК, Національним природним парком «Кременецькі гори», Кременецьким ботанічним садом, громадськими організаціями, місцевими ЗМІ.

Методична робота Тернопільського обласного центру еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді була спрямована на збагачення і розвиток творчого потенціалу педагогічного колективу, впровадження нових форм і методів роботи, удосконалення навчально-виховної роботи, досягнення оптимальних результатів роботи, виховання і розвиток конкретної дитини.

Впроваджуються різноманітні форми методичної роботи. На базі закладу працюють методичні об’єднання керівників гуртків різних напрямів, проводяться тематичні семінари-практикуми з питань програмного забезпечення, підготовки методичних матеріалів, впровадження інноваційних форм гурткової роботи.

Проектна діяльність займає все більше місце в педагогічній практиці Центру і забезпечує продуктивний зв'язок теорії і практики в навчально-виховній роботі, сприяє формуванню в учнів життєвих компетентностей.

Проектна діяльність – це конструктивна і продуктивна діяльність особистості, спрямована на розв’язання життєво значущої проблеми, досягнення кінцевого результату в процесі формування цілей, планування і здійснення проекту.

Вперше роботи над проектом педагоги Тернопільського ЦЕНТУМ розпочали у 2007 року з довготривалого дослідницького проекту «Впровадження органічного землеробства в шкільне агробіологічне дослідництво» (2007-2017 р.).

Метою проекту є вивчення методики впровадження органічного землеробства в шкільне агробіологічне дослідництво, покращення основних показників стану здоров’я населення, охорона довкілля, забезпечення раціонального використання і відтворення ґрунтів та інших природних ресурсів.

Допомагає у реалізації проекту створене на базі Центру учнівське трудове об’єднання «ОРГАНІК», яке об'єднує вихованців гуртків агробіологічного напряму та співпрацює з професором Університетом Матея Бела (Словаччина), членами «Клубу органічного землеробства» м. Тернопіль та м. Івано-Франківськ.

В рамках проекту проведено семінари за участю науковців Тернопільського національного педагогічного університету ім. Володимира Гнатюка, державного управління охорони навколишнього природного середовища у Тернопільській області, Закса Райнера – віце-президента асоціації біодинамічного землеробства «Жива земля - Швейцарія», фермерів області. На запрошення наукового керівника проекту професора Валентини Підліснюк педагоги закладу взяли участь у тренінгах «Представлення коду ФАО для громадськості», «Органічне землеробство» та «Програма з моніторингу забруднень на рівні громади».

Ще один довготривалий проект «Біопаливні культури, їх біологія та особливості вирощування» (2012 р. – 2020р.).

Метою даного проекту є привернення уваги до проблем пошуку альтернативних видів палива на прикладі біопаливних культур, вивчення їх біологічних характеристик та особливостей вирощування залежно від ґрунтово-кліматичних умов Тернопільської області, розвиток у вихованців початкових експериментально-дослідницьких навичок та закладання на території Тернопільського обласного центру еколого-натуралістичної творчості учнівської колекції біопаливних культур.

Проміжні результати роботи над проектом педагоги представляли на Педагогічній конференції з освіти в галузі енергозбереження та пом’якшення наслідків глобальної зміни клімату в рамках Міжнародного шкільного проекту з використання ресурсів та енергії SPARE з доповіддю на тему «Енергетичні рослини, біологія та перспективи вирощування» та взяли участь в обласному конкурсі енергозбереження та енергоефективності.

На навчально-дослідній земельній ділянці Тернопільського центру еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді закладено колекцію біоенергетичних культур і було проведено дослідницькі роботи «Вплив строків та глибини садіння ризомів на продуктивність біомаси Miscanthus giganteus» та «Оцінка впливу регуляторів росту рослин на приживаність та морфометричні показники Miscanthus giganteus».

Науковим керівником вищезгаданих проектів є професор Університету Матея Бела (Словаччина) Валентина Підліснюк.

У 2014 році в Центрі розпочато роботу над довготривалими проектами «Екологічна освіта та виховання для дітей з особливими потребами» та «Національно-патріотичне виховання школярів засобами еколого-натуралістичної творчості».

Використання таких прогресивних педагогічних технологій створює умови для активного навчання, формування особистості, здатної працювати в умовах сучасного суспільства.

Застосування тренінгової технології.

Тренінг і традиційні форми навчання мають суттєві відмінності. Традиційне навчання більш орієнтоване на правильну відповідь і за своєю сутністю є формою передавання інформації та засвоєння знань. Натомість тренінг орієнтований на запитання та пошук. На відміну від традиційних, тренінгові заняття охоплюють весь потенціал вихованців: рівень та обсяг їх компетентностей, самостійність, здатність до прийняття рішень, до взаємодії і, як форма педагогічного впливу, передусім передбачає використання активних методів групової роботи, сприяє соціалізації дитини в колективі, в процесі якої дитина засвоює ідеали, переконання та форми поведінки, які необхідні їй для нормальної життєдіяльності в колективі.

Позашкільна освіта дає значно ширші можливості для тренінгів, оскільки проведення таких занять передбачає значні затрати часу. До недавнього часу вважали, що використання тренінгових методів є доречним у роботі з дітьми старшого віку, коли постає питання самовдосконалення, ідентифікації власного «Я», спілкування не заради задоволення, а з метою саморозвитку. Проте, останнім часом розроблені тренінгові методики для навчання дітей середнього, молодшого шкільного віку і навіть розвиваючі заняття для дошкільнят.

Педагоги Тернопільського центру еколого-натуралістичної творчості регулярно вдосконалюють свою майстерність, проходять навчання, в тому числі й по підготовці тренерів. Так, у 2016 році сертифікат «Про проходження навчання за програмою тренінгу з національно-патріотичного виховання «З Україною в серці» та «Свідоцтво тренера з національно-патріотичного виховання» отримала Сворінь Надія Володимирівна, заступник директора з виховної роботи, що дає їй право проводити навчальні тренінги з учнівською і студентською молоддю та педагогами.

Під час проведення тренінгів практикуються робота в малих групах, ігри, різноманітні вправи, конкурс народознавців, виготовлення малюнків, складання пам᾽ятки патріота, практична робота, рефлексія, перегляд електронних презентацій «Українська мрія», «Діти України», «Міжнародний день української мови»… Тренер знайомить вихованців із історичними фактами, легендами, приказками, віршами.

Інтерактивні вправи та руханки додають учасникам позитивного настрою, створюють атмосферу невимушеності, взаєморозуміння та дружби.

Сертифікованим тренером з кліматичної освіти є керівник гуртків ТОЦЕНТУМ Шум’як Наталія Романівна. Педагог пройшла навчання від ГО «Колегія екологічної освіти «Світ освіт» за програмою «Spare Energe Hub» за підтримки Норвезького товариства природи. У 2016-2017 н.р. було проведено серію тренінгів по ощадливому використанню ресурсів, про зміни клімату та протидію їх наслідкам, адаптацію до змін клімату. На сьогодні педагогом для вихованців гуртків ТОЦЕНТУМ, учнівської молоді та педагогів міста Тернополя і області було проведено 16 тренінгів.

Мета тренінгів – підвищити рівень поінформованості учнівської молоді щодо проблеми зміни клімату, її наслідків та шляхів вирішення через ініціювання кампаній, заснованих на принципі «рівний-рівному», а також сприяти формуванню культури кліматичного молодіжного лідерства.

Традиційним в Центрі стало проведення розвиваючих екологічних тренінгів-подорожей для молодших вихованців, екологічних практикумів-тренінгів, семінарів-тренінгів, що сприяють психічному й особистісному розвитку, подоланню стереотипів мислення, вчать бачити проблему і шукати її різносторонні вирішення, а також спрямовані на підвищення рівня екологічних знань школярів.

Організаційно-масова робота педагогів закладу спрямована на формування компетентностей в природничих науках, громадянських та соціальних, екологічної грамотності і здорового способу життя.

21-23 червня 2016 р. Тернопільським ОЦЕНТУМ разом з Національним еколого-натуралістичним центром було проведено V Всеукраїнський експедиційно-польовий збір команд юних ботаніків.

У заході взяли участь команди із 16 областей України – Вінницької, Волинської, Дніпропетровської, Донецької, Житомирської, Закарпатської, Запорізької, Київської, Кіровоградської, Львівської, Полтавської, Рівненської, Сумської, Тернопільської, Чернівецької та Чернігівської. Учасники експедиційно-польового збору презентували дослідницькі роботи з ботаніки (домашнє завдання команд) та фотовиставку «Біорізноманіття. Пам’ятки природи місцевого значення», взяли участь у польовому практикумі «Творча лабораторія природи. Рослинний світ», що проводився на базі Кременецького ботанічного саду за напрямками «Лікарські рослини», «Про що шумлять дерева (дерева-аборигени)», «Зелені мігранти (інтродуковані види рослин)». Як підсумок роботи, команди підготували та презентували проекти за одним із напрямів роботи польового практикуму.

7-9 червня 2017 р. Тернопільським ОЦЕНТУМ разом з Національним еколого-натуралістичним центром було проведено ХІ Всеукраїнський експедиційно-польовий збір команд юних екологів. Захід проходив на базі Тернопільського обласного центру еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді та Національного природного парку «Кременецькі гори». Участь у зборі взяли 15 команд з різних областей України: Вінницької, Дніпропетровської, Донецької, Закарпатської, Запорізької, Івано-Франківської, Кіровоградської, Львівської, Полтавської, Рівненської, Сумської, Тернопільської, Хмельницької, Чернівецької, та Чернігівської.

У рамках збору під керівництвом працівників НПП «Кременецькі гори» учасниками заходу проведені комплексні наукові дослідження (з виконанням практичних завдань) біологічного різноманіття Національного природного парку «Кременецькі гори», польовий практикум «Моделювання екологічної ситуації в навколишньому середовищі та прогнозування її змін» за трьома модулями: «Абіотичні фактори та їх вплив на екосистему», «Біотичні фактори та їх роль в екосистемі» та «Людина і природа», навчальні екскурсії в геоморфологічне утворення, геологічну пам'ятку природи місцевого значення «Скелі Словацького», що знаходиться в урочищі «Кременець», геологічне відслонення Кременецьких гір, екологічною стежкою «Національний природний парк «Кременецькі гори».

Команди-учасниці представили дослідницькі роботи з екології «Екологічна ситуація вашого місця проживання: проблеми та шляхи їх вирішення», взяли участь у конкурсі фоторобіт «Екологічна ситуація вашого місця проживання: проблеми та шляхи їх вирішення», продемонстрували свої знання під час захисту польового практикуму.

Протягом року в Центрі проводяться різноманітні заходи. Так у листопаді традиційно проходить Обласний зліт юних дослідників природи, в рамках якого було проведено «Конкурс молодіжних проектів з енергоефективності «Енергія і середовище», «Всеукраїнський конкурс юних зоологів і тваринників», «Конкурс дослідницько-експериментальних робіт з природознавства «Юний дослідник».

У квітні - Обласний зліт юних натуралістів за напрямками: учнівські лісництва, виробничі бригади, трудові аграрні об’єднання, екологічні експедиції, походи, польові практики, «Квітуча Україна», «Плекаймо сад».

Щороку в травні в закладі проходить Обласний фестиваль юних майстрів народних ремесел «Самобутня Україна», на якому учасники представляють свої роботи, виконані в традиційних народних техніках та проводять тематичні МК.

Традиційними стали тематичні місячники – природоохоронної роботи (квітень) та національно-патріотичного виховання (жовтень) і тематичні декади та тижні – методичної роботи, флористики і фітодизайну зоології, агробіологічного дослідництва.

Кiлькiсть переглядiв: 31

Коментарi